NO TIME TO WASTE

Onze geglobaliseerde en onderling verbonden manier van leven verspreidde in 2020 een pandemie over de planeet. De daaruit volgende crisis had en heeft een enorme impact op onze manier van leven. Maar die crisis illustreert ook een groter systemisch probleem: we bewonen onze planeet op een koloniale manier, met een strategie van uitbreiding, uitputting en uitbuiting. Het is hoog tijd om daar iets aan te doen, en Voo?uit wil haar steen(tje) bijdragen.

Dat doen we met een ambitieus Duurzaam Actieplan, dat we graag aan je voorstellen met het online programma NO TIME TO WASTE. We maken je wegwijs doorheen alle acties en initiatieven, via talks, inspirerende sessies voor de cultuursector, film en een online kookworkshop met chef-kok Sofie Dumont. En ondertussen plaatsen we een PPM-klok op ons dak. Duurzame inspiratie voor publiek en professionals!

“We gaan met dit plan voor enkele radicale ambities. Daarbij is de radicaliteit van de poging zeer belangrijk. Mislukken mag, maar je moet er wel ten volle voor gaan. We willen met onze acties vooral veel mensen en organisaties inspireren en uitdagen om mee te werken en nog meer initiatieven te nemen op het vlak van duurzaamheid.”

Marieke De Munck, curator Stadsatelier Voo?uit

HERBEKIJK HET PROGRAMMA

NAAR EEN DUURZAAM ACTIEPLAN

Het Duurzaam Actieplan 2021 kwam de voorbije maanden tot stand na werksessies met kunstenaars Simon Allemeersch, Gosie Vervloessem en Benjamin Verdonck, Eva Peeters van Greentrack Gent en enkele personeelsleden van Voo?uit. Daaruit kwamen concrete acties.

De verschillende teams binnen Voo?uit kregen de opdracht dit actieplan te integreren in hun dagdagelijkse werking, met ambities die meetbaar zijn. Die plannen raken elk onderdeel van de organisatie: van de menukaart in het Café, over de mobiliteit van personeel en publiek, tot energiebesparende ingrepen in het gebouw en afspraken met leveranciers over gebruikte materialen. To be continued in 2021!

Lees hier het volledige Duurzaam Actieplan 2021 van Voo?uit.

Is het Duurzaam Actieplan niet zichtbaar? Probeer het via deze link of download de pdf.

DRIFT. De kunst van klimaatadaptatie

In DRIFT lieten vier kunstenaars (Peter Aers, Maria Lucia Cruz Correia, Gosie Vervloessem, Ruben Nachtergaele) het publiek ervaren hoe zij omgaan met de gevolgen van klimaatverandering. Ieder vertrekken ze vanuit een ander natuurelement (lucht, water, vuur, aarde) en het symbolisch verwante bewustzijnsveld (denken, voelen, doen, ervaren) om zo heel uiteenlopende perspectieven op onze sterk veranderende leefomgeving te verkennen.

Is de DRIFT-publicatie niet zichtbaar? Probeer het via deze link of download de pdf.

Dit programma kwam tot stand in samenwerking met: Kunstenpunt, Victoria Deluxe, Masereelfonds, ACV Gent-Eeklo, Hart boven Hard Gent, Graffiti vzw, Pulse, Apache, Stad Gent, De Singel, Youth for Climate, Vormingplus / Maand van de Filosofie, State of the Arts & Greentrack