Young Board

Kunstencentrum Voo?uit speelt al enkele jaren met het idee om een jonge raad van bestuur op te starten, die naast en samen mét de huidige raad van bestuur aan de slag gaat. We vonden inspiratie bij het Contact Theater (Manchester), dat hun bestuur grondig veranderde door radicaal de kaart van verjonging en diversiteit te trekken.

Open call

In 2018 gaf Voo?uit opdracht aan Astrid Jans, studente cultuurmanagement, om de rol van een jonge raad van bestuur binnen Voo?uit te onderzoeken. Door de ontwikkeling van een uitgebreidere publiekswerking en de komst van internationale dramaturgen zoals Róise Goan en Kopano Maroga kwam die opdracht in een stroomversnelling. In december 2020 lanceerden we een open call voor een Young Board, als traject in ontwikkeling. Opdracht van die Young Board: de werking van Voo?uit als kunstorganisatie leiden, uitdagen, constructief bekritiseren en aanmoedigen, net zoals de huidige raad van bestuur.

Concreet bestaat hun opdracht uit een reeks van jaarlijkse adviesmomenten, waarbij de leden operationele, financiële en artistieke feedback geven. Dat advies kan via verschillende vormen en op verschillende tijdstippen: een vergadering over de interne en externe werking van Voo?uit, een cultureel en artistiek evenement, een meeting van de raad van bestuur of algemene vergadering, of een bijeenkomst van het team van Voo?uit.

137 kandidaten

Maar liefst 137 (!) mensen reageerden op de open call en stelden zich kandidaat. Twaalf kandidaten werden uiteindelijk weerhouden. De selectie gebeurde door jonge werknemers van Voo?uit en een aantal externen met diverse achtergronden. Als criteria hanteerden ze niet enkel identiteit en representatie, maar ook ervaring en competenties. De volledige groep moest ook heterogeen zijn en de diversiteit van de maatschappij weerspiegelen.

De Young Board is sinds april 2021 actief en bestaat uit Amira El Yaghmouri, Jasper Tweepenninckx, Faiza Osman, Fien Criel, Sarah Bekambo, Misha Verdonck, Amani El Haddad, Koen Vanderschelden, Kasper Claeys, Monica Fierlafijn, Elena Amoah en Quinten Pouliart. Hun mandaat loopt minstens tot oktober 2022, over een periode van achttien maanden.