We Own it

Geen rechtvaardige transitie zonder energiedemocratie

Onder de naam We Own It hebben ACOD en Kunstencentrum Vooruit het afgelopen jaar een aantal conferenties en panelgesprekken georganiseerd over de plaats van de openbare diensten in de samenleving. Zo dragen we bij aan het debat over de eigendomsvormen, organisatiemodellen en instituties die het meest geschikt zijn om maatschappelijk doelen op een democratische manier te definiëren en realiseren. Een eerste conferentie in april 2018 ging dieper in op het democratische belang van publiek eigendom en gaf verduidelijking bij verschillende publieke alternatieven voor privatisering en markwerking. Na de theoretische fundering organiseerden we nog twee thematische avonden over respectievelijk publieke sociale media en mobiliteit. Met We Own It #3 Energy Democracy was het op 13 maart de beurt aan de energiesector.

Dries Goedertier (adviseur studiedienst ACOD) schreef een artikel over deze laatste editie. Hij heeft het over klimaat, transitie, participatie en de financiering ervan.