Let's take a break with... Alain Platel & Frank Van Laecke

Een interview met Frank Van Laecke en Alain Platel over hun nieuwe creatie 'Mein Gent'. Een eerbetoon aan Gent, de stad waarin ze zijn geboren en opgegroeid, en waar ze al hun hele leven werken.

Mein Gent' is een voorstelling als een operette - of wat voor regisseurs Frank Van Laecke en Alain Platel operette vandaag kan zijn. Met 'Mein Gent' realiseren ze een lang gekoesterde droom: een eerbetoon maken aan Gent, de stad waarin ze zijn geboren en opgegroeid, en waar ze al hun hele leven werken.

'Mein Gent' is volkstheater pur sang en scharrelt schaamteloos in het oeuvre van Romain Deconinck en Eric De Volder. Pascale Platel, Ineke Nijssen en Gorges Ocloo zijn in hun queeste omringd door een honderdkoppig koor. Samen gaan ze na of er misschien zoiets bestaat als het DNA van de Gentenaar of een Gentse canon. Ze gidsen je ongegeneerd associatief doorheen hun Gent van gisteren, van vandaag en van morgen. Of naar het leven van gisteren, vandaag en morgen. Speels en hilarisch, grillig en bizar, ontroerend en schrijnend, maar bovenal hartverwarmend.

Van Laecke en Platel vonden elkaar tien jaar geleden in het maken van muziektheater. Samen met componist Steven Prengels duiken ze met iedere voorstelling een bijzonder universum in en vertellen van daaruit over de kleine en grote tragedies van het leven. Voor ‘Gardenia’ (2010) namen ze het publiek mee naar de laatste avond van een travestiecabaret dat de deuren sluit. Een vervolg van hun samenwerking kwam er met ‘En avant, marche!’ (2015), een verhaal over het afscheid van een leven in en voor de fanfare. wo 12 t.e.m. za 22.01

PODIUM / theater / première €24 / 20 Nederlands gesproken
Tickets