Ontdek de vernieuwde Scheldegevel

Mocht het je nog niet opgevallen zijn: de Scheldegevel - de achterkant van De Vooruit aan de Schelde - kreeg een grondige opknapbeurt. Ook de ornamenten, of gevelversieringen, werden hersteld. Een omweg waard, en zeker ‘s avonds wanneer het prachtige nieuwe lichtplan in actie komt.

De grondig gerenoveerde Scheldegevel kadert binnen de 15 jaar durende restauratiewerken die Kunstencentrum Voo?uit opstartte in juni 2020. Fase één is nu afgerond. Die fase bestaat uit de meest dringende zaken aanpakken: de stabiliteit verstevigen, daklekken dichten, de toren herstellen, een nieuwe parketvloer in de Concertzaal leggen - én dus de volledige restauratie van de Scheldegevel, met extra aandacht voor de monumentale gevelversieringen.

Die ornamenten zijn 108 jaar oud en waren dringend aan herstel toe. Sommige delen dreigden naar beneden te vallen door o.a. betonrot. We geven je graag een inkijk hoe we te werk zijn gegaan en wat er juist allemaal aangepakt is. Maar wandel gerust zelf even langs en ontdek de pracht van De Vooruit in al zijn glorie!