© Michiel Devijver

Nieuwe voorzitter voor Voo?uit

Een huis als Voo?uit vindt haar kracht door artiesten, publiek, medewerkers én bestuur. Na veertig jaar tomeloos engagement voor Kunstencentrum Voo?uit, als medeoprichter, als bestuurder en later als voorzitter, geeft Paul Teerlinck het voorzitterschap door aan Isabelle Van Cauwenberge.

Paul was er in ‘82 bij toen een groep jonge mensen zonder noemenswaardige middelen het plan opvatte om het verloederd gebouw te restaureren en er een socio-culturele werking in uit te bouwen. Sinds 2017 is Voo?uit erkend als Vlaamse Kunstinstelling. In die tussentijd werd het gebouw beschermd als monument en grondig gerestaureerd. Er werd een internationaal gerespecteerd programma uitgebouwd. Het bestuur werd geprofessionaliseerd, verjongd en vervrouwelijkt en een horizontaal organisatiemodel uitgewerkt.

Jaarlijks komen 350.000 mensen over de vloer. Bij dit alles was de kracht van Paul fundamenteel.

“Het hele verhaal van Kunstencentrum Voo?uit is een onwaarschijnlijk verhaal van inzet, onbaatzuchtigheid, drive, ambitie, het waarmaken van een, in feite, onmogelijke (wens)droom. Ik heb de functie trachten in te vullen met veel inzet, passie en humor en heb er ook veel voor teruggekregen. Mijn respect en dank voor iedereen die mee aan de weg heeft getimmerd is groot.”

Paul Teerlinck

Mensen maken het verschil. In de geschiedenis van Kunstencentrum Voo?uit is dat “par excellence” het geval voor de inzet van Paul Teerlinck. Onze dankbaarheid is dan ook zeer groot.

Ondertussen stelde de raad van bestuur Isabelle Van Cauwenberge aan als nieuwe voorzitter. Zij studeerde politieke wetenschappen en economie aan de UGent, Solvay Business School en de FU Berlin. Beroepshalve begeleidt zij bedrijven en organisaties tijdens transformaties op het vlak van organisatie- en leiderschapsontwikkeling, personeelsbeleid, diversiteit & inclusie. Isabelle is 49 jaar en woont in Gent. Ze is acht jaar lid van de raad van bestuur van Voo?uit.

“Ik wil met Voo?uit verder bruggen bouwen, terwijl wij erover lopen. Ik doe dat met een onverzettelijke liefde voor kunstenaars en de rol die zij spelen, zowel in de stad als internationaal.”

Isabelle Van Cauwenberge