Nieuw Gents cultuurproject op de Arsenaalsite

Samen met verschillende Gentse cultuurpartners slaan we de handen in elkaar om enkele gebouwen op de voormalige NMBS-site in Gentbrugge te herbestemmen voor kunst en cultuur.

Een deel van de centrale werkplaats “Arsenaal” in de Gentse stadsrand wordt zo een gedeelde plek die artistieke kruisbestuiving stimuleert en een antwoord biedt op de roep om nieuwe, bijkomende ruimtes in Gent te vrijwaren voor kunst en cultuur.

Iedereen binnen de werkgroep is zich bewust van de grotere maatschappelijk context waarin de problematiek van de Arsenaal-site besloten ligt.  We onderkennen de mechanismen van het instrumentaliseren van kunstenaars en cultuur, het proces van gentrificatie, de speculatiezucht, de nood aan trage stadsontwikkeling en een adequaat woonbeleid, de behoefte aan duurzame en sociaal innovatieve praktijken, een leefbare stad en publieke ruimte.

Het fenomeen van verdringing, gentrificatie en winstoptimalisatie kan op meerdere manieren een halt toegeroepen worden. Dit kan door op de barricaden te staan, de publieke opinie te bespelen, of politieke actie te ondernemen.

Met onze actie spelen we niet naïef mee in ontwikkelingen die onafwendbaar zijn. Integendeel. We zetten een doelbewuste, strategische stap om de Arsenaal-site de best mogelijke bestemming te geven. Het aandeel van cultuur binnen de mix van vele noodzakelijke maatschappelijke invullingen moet gerealiseerd worden.

Een eerste, pragmatische stap is het vrijwaren van een zone voor cultuur binnen de mogelijkheid van een tijdelijke invulling. Het doel is een permanente verankering van kunst en cultuur op deze belangrijke plek binnen de stedelijke omgeving.

Niets weerhoudt ons om deze problematiek ook tijdens het artistieke programma van een tijdelijke invulling aan bod te laten komen via debatten of publieke discussies. Het lijkt ons zelf een evidentie om onze aanwezigheid op de site te koppelen aan deze urgente en actuele maatschappelijke discussies en het debat mee te voeren.

Joined forces: NTGent, Handelsbeurs, CAMPO, Minard, Ultima Thule, LOD, Democrazy, cirQ, Kopergieterij, KASK & Conservatorium, NUCLEO, Gents Kunstenoverleg en Voo?uit.

Lees er alles over op gentskunstenoverleg