© Sammy Deham

Terug naar de iconische Gentse technoscene van de nineties

In een periode waarin feestjes en clubs nog altijd heel ver weg lijken, lanceert het kersverse Gentse collectief Proeftuin 9000 BPM: A Journey Through Techno, een ode aan iconische nineties clublocaties in de Arteveldestad. 9000 BPM: A Journey Through Techno is een podcastwandeling doorheen de Gentse binnenstad, waarbij sleutelfiguren uit de toenmalige technoscene aan het woord komen. En natuurlijk krijg je de beste techno-nummers uit die tijd te horen. Dansen onderweg is niet verboden. Beluister hier podcastaflevering één.

“We willen mensen doen beseffen dat Gent op het vlak van techno echt een voorbeeld was voor de rest van de wereld.” - Proeftuin

Naast de podcastwandeling zet Proeftuin, samen met organisatie-in-residentie Radio Ruit, twee technocoryfeeën van toen in de Concertzaal voor een strakke dj-set, te volgen via livestream. De Concertzaal van Voo?uit als locatie is natuurlijk geen toeval: als bakermat van I Love Techno, Kozzmozz en 10 Days Off is het een zeer symbolische nightlife-plek.

9000 BPM: A Journey Through Techno is een heerlijk nostalgische trip voor zij die er toen bij waren, en een must do-ontdekking voor elke technoliefhebber van nu!