© Michiel Devijver

Vooruit restaureert: achtergevel Scheldekaai

In de periode 2020-2035 vinden in Kunstencentrum Vooruit grote restauratiewerken plaats. In de eerste fase, die tot eind 2021 loopt, namen we eerder al de zuidtoren onder handen. Ondertussen waren we ook druk in de weer aan de achterkant van Vooruit, op de Scheldekaai en in de Concertzaal.

Vooruit ‘in beweging’

Het zal je waarschijnlijk nog niet zijn opgevallen, maar Vooruit helt aan de kant van de Scheldekaai - beter bekend als de ingang van de Concertzaal - een stukje over, én blijft verder overhellen. We meten nu al twee jaar de scheurbreedtes op die te zien zijn in de muren. Die metingen tonen aan dat het Vooruit-gebouw nog steeds 'in beweging' is. We installeerden daarom bijkomende sensoren om het 'kantelen' meer gedetailleerd in kaart te brengen.

De reden waarom er beweging zit in het gebouw, is nog steeds niet duidelijk en kan verschillende oorzaken hebben. Maar de oplossing weten we wel. Die bestaat uit twee fases. Fase één heet grouting, waarbij we gaten boren van tien meter diep. Die worden op hun beurt geïnjecteerd met water en cement - 173,6 ton (!) cement om precies te zijn - en vormen zo stevige pijlers. In de zomer van 2020 werden 36 grondboringen uitgevoerd onder de bestaande fundering van de achterste gedeelte van Vooruit. Zo werden de huidige funderingen versterkt.

De boringen werden zowel binnen als buiten uitgevoerd. Daarbij werden ondergrondse leidingen opgespoord, sonderingen uitgevoerd, deurkassementen tijdelijk weggenomen, vloeren beschermd en lambrisering weggenomen. Of fase twee - verstevigingswerken - ooit wordt uitgevoerd, hangt af van het resultaat van de metingen die de komende jaren blijven doorlopen. Pas daarna kunnen we beoordelen wat er nodig is.

Nog even wachten op de Concertzaal

De houten vloer van de Concertzaal werd in de zomer van 2020 weggenomen en vervangen door een nieuwe parketvloer. In de vloer werd ook een zogenaamde 'trekput' gebouwd. Zo kunnen onze podiumtechnici middenin de zaal allerlei kabels ondergronds aansluiten. Tot december 2020 vinden er geen activiteiten plaats in de Concertzaal, tot alles weer op punt staat. Ook de Scheldekaai blijft tot dan afgesloten.

Nog in de Concertzaal werden de ‘biechtstoelen’ en de lambrisering opgeschuurd en gerestaureerd. Ze worden ook nog geschilderd. Ook de leuning van het beroemde balkon werd uitgebroken. De nieuwe leuning is hoger en werd bovenop het bestaande muurtje vastgemaakt. En de onderscène tot slot - de ruimte die zich letterlijk onder de scène van de Concertzaal bevindt - kreeg een opfrisbeurt, en wordt droog en stofvrij.

Leuk weetje: bij de werken werden archeologische dierlijke resten gevonden. Het ging om beenderen en schedels van paarden, geiten en runderen. Een archeologisch onderzoek bracht aan het licht dat delen uit de laatmiddeleeuwse periode komen. De runder- en geitenbotten wijzen op een voormalige afvalplaats van leerlooiers, in een latere periode. Gelijkaardige vondsten doken op bij stadsbib De Krook, vlakbij Vooruit en… de Lammerstraat. Wist je trouwens dat Vooruit in de Sint-Pietersnieuwstraat ligt, één van de oudste wegen van Gent. De ligging op de heuvelrug, parallel met de Schelde, zal daar niet vreemd aan zijn…

AVS kwam kijken naar de vondsten en maakte dit verslag:

Vragen of opmerkingen? Contacteer ons gerust via info@vooruit.be. #vooruitrestaureert