© Michiel Devijver

Vooruit wordt tijdelijk Kolruit

De aankondiging dat sp.a zijn naam wijzigt in Vooruit leidt in de pers, op sociale media en in onze mailbox tot polariserende debatten. De een vindt het niet kunnen dat een politieke partij een merk recupereert dat gedurende 38 jaar zorgvuldig werd uitgebouwd door een kunstencentrum, de ander verwacht van het kunstencentrum grotere loyaliteit voor hun roots. Dit debat toont nu al waarom het onwerkbaar is wanneer een politieke partij en een Vlaamse kunstinstelling dezelfde naam dragen. Wie mensen dwingt partijpolitiek te zijn, krijgt partijpolitieke verdeeldheid. Dat is net wat een kunstenhuis niet wil.

Van bij de start van kunstencentrum Vooruit in 1982 was het voor de honderden vrijwilligers, pioniers en artiesten duidelijk dat de uitbouw van een kunstenhuis niet kan binnen een politieke zuil. Vooruit ontwikkelt dan wel een programma met een sterk sociaal engagement, het richt zich actief naar iedereen, ongeacht kleur, gender, ras, politieke voorkeur,... Of zoals de ploeg het samenvat: “Nothing for everyone, something for everybody.”

Voor het jonge team van Vooruit - en dat zal voor een politieke partij niet anders zijn - is het essentieel dat ze volledig eigenaar is van de boodschappen die in haar naam worden uitgestuurd. Geen van beiden wil 15 jaar - zowat de periode waarna een naam van een politieke partij te beladen is en aan de kant geschoven wordt - dealen met standpunten die iemand met dezelfde naam uitdraagt. En dan hebben we het nog niet over het kluwen van hashtags, url’s, mailadressen en Instagram-accounts.

Het dubbelgebruik van de naam Vooruit ontneemt het kunstencentrum niet enkel haar controle over haar eigen reputatie, haar autonome stem in het publieke debat en haar toegankelijkheid voor een breed publiek, het bezwaart ook de relaties met sponsors, overheden, klanten die zalen huren en de honderden partners die jaarlijks mee inhoud geven aan ons programma. Velen zijn niet gediend met een partijpolitieke labeling. Hen verliezen heeft grote financiële gevolgen.

De verwijzing naar het verleden rechtvaardigt de aanspraak van sp.a op de naam niet. Het schitterende monument van Vooruit kreeg een herbestemming en net als bij erfgoed kom je daar niet op terug. Het is dankzij die herbestemming dat Vooruit opnieuw aansluiting vond bij een divers en veelal jong publiek. Ruim 600 voorstellingen, concerten, debatten en nightlife-events voor 350.000 mensen per jaar. Dat publiek, die muzikanten, theatermakers, dj’s, medewerkers en talloze vrijwilligers hebben de voorbije 38 jaar de naam ‘Vooruit’ opnieuw betekenis gegeven (artistiek, innovatief, jong...) en koppelden daar een waardenset aan met de klemtoon op creativiteit en innovatie, het sociale en (recenter) het ecologische. De meerlagige betekenis rijmt niet met het ideologische profiel van één partij. Het lijkt slim van sp.a om zich daar nu opnieuw van te bedienen, maar netjes is het niet. Of zoals de collega’s van de Brusselse AB schrijven: “Het is ontmoedigend om te zien hoe weinig respect er uit zo’n campagne spreekt voor de culturele sector in zijn geheel.” De nieuwe naam voor sp.a kan dan wel “een knipoog naar het verleden zijn”, ze ontkent wel het heden.

Kunstencentrum Vooruit is een geëngageerde Vlaamse kunstinstelling en toont zo wel degelijk haar respect voor het verleden van het huis. Dat gebeurt op diverse manieren: rondleidingen, een splinternieuwe digitale archiefbibliotheek in de inkom over de geschiedenis van het gebouw en de sociale beweging van Vooruit, het boek en de grote expo in het STAM n.a.v. de 100ste verjaardag van het monument, festivals rond dekolonisatie en gendergelijkheid, pionierswerk sinds de jaren ‘80 met de LGBTQ+-gemeenschap, duizenden gedeelde koffies en soepen in ons café voor mensen die daar nood aan hebben,…

Elk actueel kunstenhuis is een democratische plek waar verschillende meningen een podium krijgen. Niemand kan die plek claimen, geen enkele ideologie en al zeker geen politieke partij. De emancipatorische strijd van de ontzuiling ligt achter ons en kan niet meer teruggedraaid worden.

De aankondiging van de sp.a om de naam Vooruit vanaf december voor hun partij te gebruiken, schaadt onze positie als Vlaamse Kunstinstelling in die mate, dat de ploeg en het bestuur van Vooruit zich daar tegen moeten verzetten en hierover voluit met sp.a. in gesprek willen gaan.

Intussen doen we waar we energie uithalen: we gooien ons huis - coronaproof - open voor artiesten én publiek. We hebben de komende weken volle zalen voor Stefan Hertmans. Veel Belgische bands on stage. Een speelreeks van collectief Zuidpark dat "The Importance of Being Flemish" speelt. Twee sessies van Niet om te Zien, een ode aan het Nederlandstalige levenslied met Willy Organ als feestmeester.

Om elke verwarring met bestaande merken te vermijden, doen we dat voorlopig onder de naam KOLRUIT.

Het Vooruit-team