Heleen Van Haegenborgh

Heleen Van Haegenborgh is pianiste, componiste, improvisator en performer. In 2004 studeerde ze af als pianiste aan het conservatorium van Gent. Voor haar afstudeerproject ging Van Haegenborgh aan de slag met de ’Song Books’ (1970) van John Cage en onderzocht hoe ze deze theatrale regieaanwijzingen kon omzetten naar muzikale handelingen. Die eerste prikkel leidde vanaf 2006 tot het schrijven van eigen composities en in 2015 startte Van Haegenborgh haar opleiding in compositie aan het Koninklijk Conservatorium in Brussel.

Improvisatie staat centraal in het werk van Van Haegenborgh. Het is voor haar een middel om een gemeenschappelijke taal te vinden in samenwerkingen met muzikanten uit andere genres. Zo speelde ze, op vraag van Kunstencentrum Vooruit, samen met o.a. guzheng-speelster Wu Fei en Erdem Helvagioglu in het kader van respectievelijk Peking Express en Istanbul Ekspres.

Sinds 2015 vormt ze een duo samen met jazzpianist Christian Mendoza, waarmee ze in 2017 de plaat ’Copper’ uitbracht. Als pianiste speelde ze ook mee in een aantal muziektheaterproducties van LOD muziektheater, onder meer in ’Vader, moeder ik & wij’ uit 2011.

Heleen Van Haegenborgh omringt zich niet alleen met andere muzikanten, maar ook met beeldende kunstenaars, filmmakers en theatermakers. Zo creëerde ze filmmuziek voor Jasper Rigole, maakte in 2010 een concerttour door China met guzheng-speelster Wu Fei in het kader van Ghent Unesco, City of creative music en werkte samen met Jürgen De Blonde en jazzmuzikanten Lander Gyselinck en Kristof Rosseeuw.

heleenvanhaegenborgh.wordpress.com

In Vooruit: