Sara Leghissa

Sara Leghissa is een kunstenaar, performer en onderzoeker gevestigd in Milaan. Na haar studie Hedendaagse Geschiedenis, met een scriptie over sociale en politieke communicatie, richtte ze samen met F. De Isabella het collectief Strasse op, dat betrokken is bij site-specifieke producties in de openbare ruimte. Als geassocieerd kunstenaar voor Triënnale Teatro dell’Arte in Milaan werkt Strasse binnen de kaders van performance en cinema. Strasse onderzoekt de relatie tussen beweging en het stedelijke landschap om onze relatie met de werkelijkheid in vraag te stellen.

Voor de Italiaanse scene richtte Leghissa - in samenwerking met Annamaria Ajmone - Nobody’s Business op, een onafhankelijk platform voor het delen van praktijken in de podiumkunsten, én NESSUNO, een partij waar artiesten uit verschillende disciplines samenkomen om hun sterke diversiteit te delen.

Als performer heeft Sara samengewerkt met verschillende artiesten en gezelschappen zoals Teatro Valdoca, -Dom, Giorgia Nardin, Muta Imago en Daniela Bershan. Als Sara Leghissa / Strasse was ze onlangs resident in Sareyett (Ramallah) en La Casa Encendida (Madrid) en presenteerde ze werk op o.a. Santarcangelo Festival (IT), Short Theatre (IT), VAC Foundation (IT) , Far Festival (CH), Oerol Festival (NL), Festival Parallele (FR) en Saal Biennal (EE).

In Vooruit: