Esohe Weyden

Esohe Weyden (°1999) is een spoken word-dichteres, presentatrice en studente Rechten uit Antwerpen. Ze probeert met haar eerlijke pen te verwoorden hoe zij in de dualiteit van haar gedachten en leefwereld op zoek gaat naar verbinding. Gedreven om de juiste woorden te vinden en de meest vloeiende zinnen uit te spreken, is haar enige doelstelling te beschrijven wat we allemaal met ons meedragen.

Naast de vele podia die ze al beklom - Stadsschouwburg, Voo?uit, Pukkelpop, Gentse Feesten, De Roma - is Esohe ook de vaste host van Mensen Zeggen Dingen Antwerpen en Gent. Ze is eveneens een van de stadsreporters voor ATV en brengt voornamelijk kunst en cultuur in de stad in beeld.

In 2018 werd Weyden opgenomen in de auteurslijst van Literatuur Vlaanderen. In datzelfde jaar werd ze ook finaliste in het Belgisch Kampioenschap Slam Poetry en won daarnaast vele lokale poetry slams. In 2019 werd Esohe verkozen tot Laureaat van de Kunst en sleepte ze een van de Cultuurprijzen voor verdienstelijke Deurnenaars in de wacht. In 2021 werd ze benoemd tot campusdichter van Universiteit Antwerpen.