Renée Goethijn

Renée Goethijn (°1987) volgde de makersopleiding aan het Ritcs in Brussel. Ze maakt beeldende, absurde voorstellingen en installaties die zich op een kritische manier verhouden tot onze samenleving. Haar artistieke werk bestaat uit een wisselwerking tussen collectieve praktijken en een individueel parcours.

Samen met een aantal andere ex-Ritcsers richtte ze in 2014 de Koekelbergse Alliantie van Knutselaars (K.A.K.) op, een horizontaal verbond van zeventien theatermakers, knutselaars, denkers en andere sjoemelaars. In 2013 werd ze geselecteerd voor TAZ Jong Werk. Daarna maakte Goethijn voorstellingen bij Kc Nona, Kunstenwerkplaats Pianofabriek en Monty, en regisseerde jongerencreaties bij Bronks en Larf!. Binnen Kloppend Hert is Goethijn één van de vaste begeleiders van Jong Gewei en werkte ze mee aan ’Studio Shehrazade’.

In haar werk verbindt Renée de werkelijkheid met (elementen uit) een parallelle werkelijkheid. In die zin is ze een kind van het (Belgische) surrealisme. “Hoe rationeler onze samenleving wordt - naarmate we die alsmaar mathematischer en meer technologisch inrichten - hoe mythischer de vormen die ze aanneemt”, stelt Goethijn. “Een onderscheid maken tussen leven en dood, heden en verleden, mens of computer, feit of fictie, informatie of desinformatie, wordt moeilijker en moeilijker.”

In Vooruit: