Paoletta Holst

Paoletta Holst werkt als kunstenaar, architecturaal onderzoeker en schrijver in Brussel. Ze opereert op het snijvlak van verschillende disciplines om zo de sociale, historische en politieke dimensie van architectuur en de stedelijke omgeving te onderzoeken. Holst is geïnteresseerd in de invloed van formele ruimtelijke en politieke machtsstructuren op onze leefomgeving, en in informele contrastrategieën die mensen bedenken om daarmee om te gaan.

Haar werk is gebaseerd op artistiek en architecturaal onderzoek, waarbij ze verschillende media gebruikt: tekst, mapping, fotografie en film. Dat vertaalt zich in presentatiemethoden die scenografie en performance-lezingen gebruiken om tentoongestelde afbeeldingen en objecten te activeren en contextualiseren. In 2016-2017 was Holst Jan van Eyck-deelnemer, en sinds 2018 werkt ze met verschillende mensen en binnen verschillende collectieven aan projecten rond de koloniale geschiedenis van Nederland in Indonesië. In 2019 nam Holst deel aan de 900mdpl Biënnale in Kaliurang in Indonesië.

Met Rob Ritzen richtte ze That Might Be Right op, een artistieke en sociaal geëngageerde organisatie die zich toelegt op het onderzoeken, ontwikkelen en ondersteunen van artistieke alternatieven voor de huidige tijd. Sinds 2017 doceert ze Geschiedenis en Theorie van Architectuur en Stedenbouw aan de Academie van Architectuur in Rotterdam.

paolettaholst.info

In Vooruit: