Abri de Swardt

Abri de Swardt (°1988) is een kunstenaar, schrijver en pedagoog uit Johannesburg. Hij behaalde een MFA in Fine Art bij Goldsmiths, Universiteit van Londen, en studeerde af aan de Market Photo Workshop en Universiteit van Stellenbosch, waar hij ook de Timo Smuts Prijs ontving. In de Swardts werk staan het verleden en de toekomst van queerness en dekolonisatie centraal. Hij gebruikt video, fotografie, muziek, beeldhouwkunst en performance voor een uitgebreide benadering van collages, die hij zelf omschrijft als “een esthetiek van verdrinken” en “de zonnesteek van de stem”.

Het werk van de Swardt was te zien in het Rupert Museum Stellenbosch, Haus der Kulturen der Welt Berlijn, Forum des images Parijs, National Gallery of Art Vilnius, Institute of Contemporary Arts Londen, The Centre for the Less Good Idea Johannesburg, Kwazulu Natal Society of Arts Durban, en de IV Moskou International Biennale for Young Art. Zijn solo tentoonstellingen waren te zien in POOL Johannesburg (2018), White Cubicle Londen (2015), MOTInternational Projects Londen (2013) en blank projects Kaapstad (2011). In 2018 vervolmaakte De Swardt een residentie bij Rupert Vilnius, en is binnenkort resident bij Hordaland Kunstsenter in Bergen.

Aan de Universiteit van Witwatersrand, de Universiteit van Stellenbosch en de Rhodes Universiteit leerde De Swardt zijn interdisciplinaire praktijk en kritische theorie te ontwikkelen. In 2019 creëerde hij, samen met kunstenaar en curator Sinethemba Twalo, ‘To See With The Ears and Speak With The Nose’, een leescyclus over water en het belichamen van iets, in opdracht van POOL en Oceanic Humanities for the Global South, WiSER.

In Vooruit: