David Buss

Psychologieprofessor David Buss wordt algemeen beschouwd als de meest vooraanstaande evolutionaire psycholoog, zelfs als een van de grondleggers van de hele discipline. Buss is verbonden aan de Universiteit van Texas, en werkte voordien aan de universiteiten van Michigan en Harvard. Hij publiceerde met 'Evolutionary Psychology: the new science of the mind' hét standaardwerk over evolutionaire psychologie. In zijn onderzoek en overige boeken richt hij zich op paringsstrategieën, conflicten tussen de seksen, sekseverschillen, vrouwelijke seksualiteit en lust. Hij schreef boeken voor het brede publiek over onder meer jaloezie en moord.

In zijn recentste werk 'When men behave badly' gaat hij in op seksueel geweld. Hij ontwikkelt in dat boek een nieuwe, eengemaakte theorie over seksueel conflict en hoe zich die conflicten vertalen in ons dagelijks leven: op café, in de slaapkamer en op het werk.