Michiel Devijver

Uitgelezen

Assita Kanko, Marc Didden, Jos Geysels, Anna Luyten, Fien Sabbe & Radio Candip
di 19.03
20:00
  • di 19.03
    20:00 - 22:00
    THEATERZAAL
    Geweest

Je gids in letterland 

Deze 310de Uitgelezen staat in het teken van de samenwerking met het Brusselse Passa Porta Festival. De 7de editie van dit Festival vindt plaats van 28 tot en met 31 maart. Een honderdtal auteurs, waaronder Jonathan Coe, Jenny Erpenbeck en Ali Smith, verzamelt in Brussel voor tal van auteursgesprekken, debatten, voorleesmomenten en ontmoetingen. Uitgelezen bespreekt nieuw werk van 3 auteurs die ook op Passa Porta zullen staan: Rachida Lamrabet, Helena Janaczek en Ilja Leonard Pfeijffer. Passsa Porta staat in Brussel en dus inviteerden we 2 volbloedhoofdstedelingen: vrouwenrechtenactiviste en politica Assita Kanko en journalist-filmmaker Marc Didden.


In 2018 richtte Assita Kanko Polin op, een politieke incubator die vrouwen over taal- en partijgrenzen heen verbindt en vooruit helpt in de politiek. In boeken en de media getuigt ze over genitale verminking en over de zoektocht naar vrijheid en geluk als vrouw. Met haar boek ‘Leading ladies’ wil ze vrouwen helpen om hun ambities waar te maken. Of het nu in de private sfeer is of in de publieke ruimte, nog altijd krijgen veel vrouwen niet het respect dat ze verdienen. ‘De tweede helft’ is dan weer een geëngageerde en overtuigende oproep voor een nieuw feminisme.


Wie Marc Didden zegt, denkt o.a. aan rockinterviews in Humo, columns over het leven, cultuur en meer in De Morgen, films als ‘Brussels by Night’ en ‘Crazy Love’, de ‘Hugo Claus. Con amore’-tentoonstelling in Bozar, het scenario voor de VRT (Eén)-serie ‘De Smaak Van De Keyser’ en, als Brusselkenner, aan de reeks persoonlijke verhalen over de hoofdstad in ‘Een gehucht in een moeras’, waarover Didden nog wist te melden: “Toen bedacht ik iets dat ik vergeten ben in het boek te schrijven: toen God aan Brussel moest beginnen, heeft hij gedacht 'fuck, ik heb er genoeg van', en heeft hij alles wat hij nog in zijn doos had zitten er daar uitgesmeten."

De jonge Amazigh wordt bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog naar het Franse front gestuurd. Hij schrijft zijn ervaringen neer in een dagboek: de oorlogsgruwel en het racisme van de officiers blijken schering en inslag. Dat laatste komt hem duur te staan, want wat hij in zijn dagboek schrijft, wordt tegen hem gebruikt in een proces wegens hoogverraad. In de gevangenis vertelt hij zijn verhaal aan zijn vader, een Fransman die door Marokko trok om te tekenen en het land te ontdekken.
‘Vertel het iemand’ van Rachida Lamrabet (bekend van ‘Vrouwland’, bekroond met de Vlaamse Debuutprijs, ‘Een kind van God’ waarvoor ze de BNG Nieuwe Literatuurprijs ontving en het essay ‘Zwijg, allochtoon!’) is een beklemmende roman over hoe mensen elkaar nooit echt kennen. Even lyrisch als genadeloos beschrijft Lamrabet haar personages tijdens hun zoektocht naar een onbereikbare waarheid.
“‘Vertel het iemand’ speelt zich af honderd jaar geleden. Er is veel veranderd sindsdien, maar of de witte superioriteitswaan van de koloniale wereld, die het boek doordesemt, is verdwenen dan wel zich in een ander kleed is gaan hullen, is een terechte vraag. Voor wie die vraag durft te stellen is deze roman ook een zeer actueel boek.” - Charles Ducal


‘Het meisje met de Leica’ van Helena Janaczek gaat over Gerda Taro, de eerste vrouw die als fotografe in oorlogsgebieden werkte. In 1937, op de dag dat ze 27 zou worden, stierf ze aan het front tijdens de Spaanse Burgeroorlog. In ‘Het meisje met de Leica’ brengt de auteur Gerda Taro op unieke wijze tot leven. Aan de hand van haar foto’s schetst Janeczek een weergaloos portret van een bijzondere vrouw en haar nimmer aflatende strijd tegen het fascisme. In 1933 verspreidt ze als jonge twintiger antinazipropaganda in haar woonplaats Leipzig. Ze wordt opgepakt, maar weet een jaar later te vluchten naar Parijs. Daar ontmoet ze fotograaf Endre Friedmann. Hij wordt hopeloos verliefd, en leert haar zijn Leica-camera te gebruiken. Ze besluiten om hun foto’s te publiceren onder de schuilnaam … Robert Capa.
Helena Janeczek, geboren in München, verhuisde in de jaren tachtig naar Italië. Ze is redacteur van het literaire tijdschrift Nuovi Argomenti. ‘Het meisje met de Leica’ werd bekroond met de Premio Strega 2018, Italiës belangrijkste literatuurprijs.
‘Janeczek heeft een fantastisch oog voor de geschiedenis, maar vergeet niet om er een fabelachtig verhaal van te maken.’ - Roberto Saviano (auteur van ‘Gomorra’)


De schrijver neemt zijn intrek in het illustere maar in verval geraakte Grand Hotel Europa om te overdenken waar het is misgegaan met Clio, op wie hij in Genua verliefd is geworden en met wie hij in Venetië is gaan wonen. Hij reconstrueert het meeslepende verhaal van liefde in tijden van massatoerisme, van hun reizen naar Malta, Palmaria, Portovenere en de Cinque Terre en hun spannende zoektocht naar het laatste schilderij van Caravaggio. Intussen vat hij een fascinatie op voor de mysteries van Grand Hotel Europa en raakt hij steeds meer betrokken bij het wedervaren van de memorabele personages die het bevolken en die uit een eleganter tijdperk lijken te stammen, terwijl de globalisering ook op die schijnbaar in de tijd gestolde plek om zich heen begint te grijpen.
‘Grand Hotel Europa’ is de grote roman van Ilja Leonard Pfeijffer over het oude continent, waar zoveel verleden is dat er voor toekomst geen plek meer is en waar het meest reële toekomstperspectief geboden wordt door de exploitatie van dat verleden in de vorm van toerisme. Het is een theatraal en lyrisch boek over de Europese identiteit, nostalgie en het einde van een tijdperk.
“Met ‘Grand Hotel Europa’ schreef Pfeijffer de roman van het jaar. Een grootse satire over alles: van destructief massatoerisme tot de uitverkoop van de Europese cultuur.” - NRC


Voor de live muziek geven de zussen Leonie, Kapinga en Eva Gysel, alias Radio Candip, alweer het beste van zichzelf. En dat is veel, héél veel.
 

UITGELEZEN APRIL

Voor de editie van 23 april mogen we, naast de vasten Jos Geysels, Anna Luyten en moderator Fien Sabbe, ook VRT nieuwsanker Fatma Taspinar en Peter Verhelst, winnaar van de Ultima voor de Letteren 2018 voor zijn impressionante boek ‘Voor het vergeten’, verwelkomen. Eén van de Boeken op Tafel is het onder sterren en bewondering bedolven ‘Normale mensen’ van dé ontdekking van het jaar, Sally Rooney. “Een goed jaar na haar verrassende Conversations with Friends (Gesprekken met vrienden) komt de jonge Ierse schrijfster Sally Rooney (1991) met een tweede roman: Normal People. En verdomd: het boek blijkt nog beter dan haar terecht veelgeprezen debuut.” - de Volkskrant


Ook op tafel ligt de nieuwe roman van Yves Petry, ‘De geesten’, waarover De Morgen berichtte “Meer dan ooit breken de personages van Yves Petry zich het hoofd over de heersende moraal. In De geesten, zijn eerste boek bij uitgeverij Das Mag, stuurt de schrijver een dokter naar Afrika om het wereldleed te lenigen” .

Het derde Boek op Tafel is al evenzeer een ontdekking: Andres Barba’s ‘Republiek van licht’. En wat denkt Humo hiervan: “Andrés Barba wordt tegenwoordig op zowat iedere straatmarkt aanbevolen door Nobelprijswinnaar Mario Vargas Llosa en drilt zich in zijn jongste roman een weg door de machinerie van het populisme. Met een goed doordachte techniek onthult de Spaanse schrijver hoe politieke grootspraak en reclame het leven hebben gekost aan 32 plots opgedoemde kinderen in het armoedige San Cristóbal.”

Credits

di 19.03 - Theaterzaal
€8 / 6
Ism De Morgen, Boekhandel Walry, Bibliotheek Gent & Passa Porta Festival Brussels
 


 

Cookies
Kunstencentrum Vooruit maakt gebruik van cookies. Omdat wij jouw privacy willen waarborgen én de gebruiksvriendelijkheid van je bezoek aan onze website willen verbeteren. Wij vinden het belangrijk dat je weet hoe en waarom wij deze gebruiken.
Meer informatie over jouw privacy & cookies