Uitgelezen

Simone Atangana Bekono, Lieve Joris, Fien Sabbe, Jos Geysels, Anna Luyten & Radio Candip
di 19.02
20:00
  • di 19.02
    20:00 - 22:00
    THEATERZAAL
    Geweest

Je gids in letterland

 

Deze editie vormt de aanloop naar Same Same But Different (19/2 - 2/ 3), een festival met veel dans, theater en performance, dat globale vraagstukken rond (de)kolonisatie, intersectionaliteit en identiteit vanuit verschillende perspectieven onderzoekt. Uitgelezen koos voor boeken rond racisme (James Baldwin: ‘Als Beale Street kon praten’), de complexiteit van verschillende culturen in Europa (Kamila Shamsie: ‘Huis in brand’) en slavernij (Yaa Gyasé: ‘Weg naar huis’).


Naast de vaste panelleden Jos Geysels, Anna Luyten en moderator Fien Sabbe, nodigden we twee extra-gasten uit, beiden auteurs: Lieve Joris, internationaal bekend als schrijfster van journalistieke reisboeken, en Simone Atangana Bekono, recent bekroond met de Poëzie Debuutprijs én Vooruits schrijver in residentie 2019.


Lieve Joris is internationaal bekend als schrijfster van non-fictie boeken over de Arabische wereld, Oost-Europa en Afrika. Haar boek ‘De melancholieke revolutie’ (1990) werd bekroond met de Henriëtte Roland Holst-prijs, ‘Mali blues’ (1996) met de Cultuurprijs van de Vlaamse gemeenschap en de Franse Prix de l’Astrolabe, ‘De hoogvlaktes’ (2008) met de Franse Prix Nicolas Bouvier, ‘Op de vleugels van de draak’ (2013) met de Bob den Uyl Prijs. In 2010 benoemde Frankrijk haar tot Ridder in de Orde van Kunst en Letteren, in 2014 kreeg zij de Spiegelprijs voor haar boeken over Afrika.

België's vroegere kolonie Congo is een terugkerend thema in haar oeuvre. In ‘Terug naar Congo’ (1987), ‘Dans van de luipaard’ (2001) en ‘Het uur van de rebellen’ (2006) pleegt zij “literaire vivisectie op de geschiedenis”, zoals Maarten Asscher het in Ons Erfdeel noemt. Naar aanleiding van Het uur van de rebellen schreef Libération: “Lieve Joris is een van de beste journalisten ter wereld.” De Daily Telegraph noemde het “een intelligent en soms prachtig verhaal over een van de grote drama's van onze tijd”. In 2008 verscheen De hoogvlaktes, haar voorlopige afscheid van Congo.

Naast Afrika heeft de Arabische wereld altijd een grote aantrekkingskracht op haar uitgeoefend, getuige haar debuut ‘De Golf’ (1986), het boekenweekessay ‘Een kamer in Cairo’ (1991) en ‘De poorten van Damascus’ (1993), dat in verschillende talen is vertaald.

In het najaar van 2010 verscheen ‘Mijn Afrikaanse telefooncel’ waarin Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa – de drie gebieden die Lieve Joris de afgelopen dertig jaar bereisde – voor het eerst samenkomen.

Jaren nadat zij voor het eerst in Congo was, raakte Lieve Joris geïnteresseerd in de relatie tussen Afrika en China. Voor haar boek ‘Op de vleugels van de draak’ (2013) dook zij onder in de wereld van Afrikanen en Chinezen die als kleine visjes achter de grote handelscontracten aan elkaars territorium binnenzwemmen.

In september 2018 verscheen Lieve Joris' nieuwe boek ‘Terug naar Neerpelt’, waarin zij terugkeert naar het landschap van haar Vlaamse jeugd en het verhaal schrijft waar zij jarenlang omheen reisde.


Simone Atangana Bekono (1991) studeerde in 2016 af aan Creative Writing ArtEZ met een bundeling van gedichten en brieven getiteld ‘hoe de eerste vonken zichtbaar waren’, die in herdruk verscheen bij Uitgeverij Wintertuin in samenwerking met Lebowski Publishers. Ze publiceerde op De Optimist, Samplekanon en in De Gids en trad op tijdens de Nacht van de Poëzie, het Wintertuinfestival en Read my World. Simone werd geselecteerd voor het Slow Writing Lab en voor CELA, een ontwikkeltraject voor schrijvers en vertalers in zes Europese landen. Een van haar verhalen verscheen in ‘Zwart’, een bloemlezing met Afro-Europese literatuur uit de Lage Landen dat begin 2018 in Vooruit werd voorgesteld. Momenteel werkt ze aan een roman die bij Lebowski zal verschijnen. Simone zit ook in een talentontwikkeltraject van De Nieuwe Oost | Wintertuin én zij is Vooruits derde schrijver-in-residentie, na Hind Fraihi en Laura van Dolron.


James Baldwin: ‘Als Beal Street kon praten’ Harlem, begin jaren zeventig, de tijd van Aretha Franklin en Ray Charles. De 19-jarige Tish is zwanger van haar grote liefde Fonny, een jonge beeldhouwer. Hij zit vast, beschuldigd van een verkrachting, ingerekend door een racistische agent. Terwijl hun beider families hun best doen om Fonny’s naam te zuiveren, wordt het jonge paar heen en weer geslingerd tussen hoop en wanhoop. Een liefdesverhaal als de blues, gepassioneerd en melancholiek.

De meeste van James Baldwins (1924-1987) boeken gaan over raciale, sociale en seksuele problemen in de Verenigde Staten. Zijn romans en toneelstukken fictionaliseren fundamentele persoonlijke kwesties en dilemma's van Afro-Amerikanen, maar ook van homo's en biseksuele mannen die vaak onder complexe sociale en psychologische druk staan.

“Een ontroerend, pijnlijk verhaal, zo levendig en menselijk, zo duidelijk voortkomend uit de werkelijkheid dat het tijdloos wordt” - The New York Times


Kamila Shamsie: ‘Huis in brand’ De eens zo innige band tussen Isma en de jongere tweeling Aneeka en Parvaiz wordt zwaar op de proef gesteld als Parvaiz besluit in de voetsporen van hun overleden jihadi-vader te treden en verdwijnt. Dan komt Eamonn, zoon van een machtig politicus, in het leven van de zussen. Plots is het lot van beide families onlosmakelijk met elkaar verbonden en blijkt hoe verwoestend liefde en loyaliteit kunnen zijn.

Kamilie Shamsi (1973) won met ‘Huis in brand’ de Women’s Prize for Fiction mee en maakte kans op de Man Booker Prize. Het is haar eerste roman die in hedendaags Londen speelt. Eerder werk was gesitueerd in, onder meer, Pakistan. Ze is in Pakistan opgegroeid maar studeerde creative writing in New York en Massachussetts. Ze schrijft ook voor de Britse kwaliteitskrant The Guardian.

“Kamila Shamsie maakt van het verhaal van Antigone een aangrijpende actuele roman over oorlog, terreur en familiebanden in tijden van IS” - De Standaard


Yaa Gyasé: ‘Weg naar huis’ Twee halfzussen groeien apart van elkaar op in het 18de eeuwse Ghana. Effia wordt uitgehuwelijkt aan een Engelsman, om vervolgens in weelde te leven. Esi wordt gevangengenomen, verkocht als slaaf en op de boot naar Amerika gezet. ‘Weg naar huis’ vertelt over de levens van de nakomelingen van Effia en Esi in de daaropvolgende driehonderd jaar en beweegt zich vrijelijk door de geschiedenis en tussen twee continenten – van de slavernij in Ghana naar de Burgeroorlog in Amerika, van de kolenmijnen in het zuiden van de VS naar de volksverhuizingen richting Manhattan in de 20ste eeuw.

Yaa Gyasi (1989) is geboren in Ghana en groeide op in Alabama. Ze volgde de Iowa Writers' Workshop en woont in Berkeley, Californië. ‘Weg naar huis’, een onnavolgbare roman over ras, geschiedenis en liefde, is haar debuut.

“Een rijk en overweldigend boek. Gyasi doorbreekt veel taboes, van de rol van Afrikaanse slavenjagers tot de vaak ongemakkelijke verhouding nu tussen zwarte Amerikanen en Afrikaanse immigranten in de VS. Gyasi vertelt veel roerende verhalen met scènes en personages die je bijblijven.” – de Volkskrant


De met soul doordrongen stemmen van de zussen Kapinga, Eva-Thsiela en Leonie Gysel (samen Radio Candip) geven een extra-muzikaal cachet aan deze editie met dit uitgesproken thema.
 

Uitgelezen maart

De komende Uitgelezen, die van 19 maart, staat in het teken van een samenwerking met het prestigieuze Passa Porta Festival in Brussel. De gekozen Boeken op Tafel zullen van auteurs zijn die jullie in Brussel kunnen gaan bekijken en beluisteren. Eén daarvan is al zeker ‘Grand Hotel Europa’ van Ilja Leonard Pfeijffer, volgens het toonaangevende NRC Handelsblad “de roman van het jaar”.

Credits

19.02 
€8 / 6

ism De Morgen, Boekhandel Walry & Bibliotheek Gent

 

Cookies
Kunstencentrum Vooruit maakt gebruik van cookies. Omdat wij jouw privacy willen waarborgen én de gebruiksvriendelijkheid van je bezoek aan onze website willen verbeteren. Wij vinden het belangrijk dat je weet hoe en waarom wij deze gebruiken.
Meer informatie over jouw privacy & cookies