Berlin - True Copy
© Koen Broos
zo. 08.09.2019 - ma. 09.09.2019
Het TheaterFestival

Berlin

True Copy
zo 08.09. 2019
-
ma 09.09. 2019

 Een briljant vormgegeven leugen

Op 6 mei 1994 vallen de gendarmes binnen op het Franse landgoed van Geert Jan Jansen. Ze stoten er op meer dan 1600 werken van grootmeesters als Picasso, Dalí, Appel, Matisse en Hockney. Opmerkelijk detail: het merendeel ervan blijkt geschilderd door een Nederlander. Geert Jan weet gedurende meer dan twintig jaar de kunstwereld op te lichten. Hij doet dit zo overtuigend dat Picasso en Appel nietsvermoedend echtheidscertificaten uitschrijven bij werk dat hij maakt. ‘Ik ben geen oplichter, ik ben een verlichter,’ zegt hij er zelf over. ‘Ik denk dat ik hen best wat werk uit handen heb genomen.’ Vandaag hangen er in musea wereldwijd nog steeds enkele werken waarvan niemand vermoedt dat ze eigenlijk van Geert Jan komen. Een spellingsfout in een certificaat dat hij uitschrijft bij een werk ‘in de stijl van Chagall’ doet hem uiteindelijk de das om.

Na BERLIN’s 'Perhaps All The Dragons', waarin Geert Jan reeds opduikt als één van de dertig verhalenvertellers, staat hij in 'True Copy' nu centraal. In de schaduw van de grote meesters, schaaft hij doorheen de jaren aan zijn ambacht. Geert Jan’s werk en leven is een evenwichtsoefening op het slappe koord tussen fictie en realiteit. BERLIN toont in 'True Copy' het interne raderwerk van een complexe man, als handleiding om de hypocrisie binnen de kunstwereld bloot te leggen. Welke waarde heeft de waarheid nog? En is het soms niet verfrissender om mee te kunnen gaan in een mooi vormgegeven leugen?

In 'True Copy' laat BERLIN in haar kenmerkende stijl verschillende werelden en realiteiten op het podium samenvloeien. Samen met het hoofdpersonage legt ze de vinger op enkele pijnpunten binnen de kunstwereld, maar toont ze ook het universele verhaal van één man die zich staande tracht te houden binnen een web van leugens. Of zijn het variaties op de waarheid?

#jury19

Onderdeel van:
Het TheaterFestival

"Met True Copy maakt Berlin razend interessant docutheater over Geert Jan Jansen, ‘de grootste meestervervalser van de eeuw."

De Standaard

BERLIN creëert projecten die vertrekken vanuit een stad of streek ergens op deze wereld. Kenmerkend is de documentaire en interdisciplinaire manier van werken. Vanuit een een specifieke onderzoeksvraag of interesse, maakt BERLIN gebruik van verschillende media, afhankelijk van de inhoud van het project. Een aanpak die in de smaak valt en hen in 2015 de Vlaamse Cultuurprijs voor Podiumkunsten oplevert.

Bart Baele en Yves Degryse richten BERLIN op in 2003, samen met Caroline Rochlitz. Ze starten de reeks Holoceen (naar het geologische tijdperk) met de voorstellingen Jerusalem, Iqaluit, Bonanza, Moscow en Zvizdal. Enkele jaren later vat BERLIN een nieuwe cyclus aan: Horror Vacui (angst voor de leegte), waarvan Tagfish, Land’s End, Perhaps All The Dragons en Remember The Dragons de eerste vier episodes vormen. In de meest recente voorstelling binnen de Horror Vacui-reeks, True Copy, duikt BERLIN diep in het leven van meestervervalser Geert Jan Jansen. In mei 2020 gaat The Making of BERLIN in première, het sluitstuk van de Holoceen-cyclus.

We gebruiken diensten als Youtube en Vimeo voor video's en andere media. Om deze te kunnen zien, moet u toestemming geven tot het plaatsen van cookies. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt bijvoorbeeld uw taalkeuze onthouden tijdens het surfen en het bestellen.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen

Credits

Concept & regie BERLIN (Bart Baele en Yves Degryse) - performance: Geert Jan Jansen -camera: BERLIN, Geert De Vleesschauwer, Jessica Ridderhof, Dirk Bosmans - montage: BERLIN, Geert De Vleesschauwer, Fien Leysen - scenografie:  Manu Siebens, Ina Peeters, BERLIN - muziek: Peter Van Laerhoven - live mixing: Arnold Bastiaanse of Hans De Prins-piano: Govaart Haché - cello: Katelijn Van Kerckhoven - technische coördinatie: Manu Siebens, Geert De Vleesschauwer - technische assistentie: Rex Tee - geluidsopnames: Bas De Caluwé, Maarten Moesen - licht: Barbara De Wit - productieleiding: Celeste Driesen, Jessica Ridderhof - productie: BERLIN - met steun van: de Vlaamse Overheid, de Tax Shelter Maatregel van de Belgische Federale Overheid - met dank aan: Saskia Verreycken, Diana Boro en Geert Jan Jansen voor zijn medewerking aan voorbereidingen, repetities en voorstellingen reeks 

Nederlands gesproken

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content van derden af te beelden, zoals ook video’s, en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door ‘akkoord’ te klikken, stemt u hiermee in. Als u niet akkoord bent, kunt u via de knop ‘Instellingen aanpassen’ uw voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt bijvoorbeeld uw taalkeuze onthouden tijdens het surfen en het bestellen.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen