OUT THE FRAME 2020
za 21.03 18:30 - zo 22.03 05:00
VOORUIT & ALL EYES ON HIP HOP PRESENT

OUT THE FRAME 2020

Homeboy Sandman / Tristan / Cakes Da Killa / Moor Mother / Lander Gyselinck & Michael J. Love / Miss Angel / Roedel & many many more
za 21.03
-
zo 22.03
18:30 - 05:00
  • za 21.03
    18:30 - 05:00
    Kunstencentrum Vooruit

Explore the unfolding universe of hip hop
 

2018: “The first edition of the one-day hip-hop event was a complete success and becomes one of Belgium’s best kept secrets” (Dummymag). 2019: “The inaugural OUT THE FRAME Festival is a lesson in female power, Belgian hip hop and Afrofuturistic capabilities” (The Quietus). 2020: de derde editie van OUT THE FRAME op zaterdag 21 maart is een feit. Alle bekende en minder bekende hoekjes van Vooruit worden ingepalmd door de meest avontuurlijke hiphop en alles daarrond. Ontdek nieuwe projecten van gevestigde waarden, de hiphop-headliners van morgen en verken het immer uitdijende universum van de hiphop.

Opgelet: de eerder aangekondigde Sequoyah Murray moet wegens familiale omstandigheden cancellen.

Line-up

HOMEBOY SANDMAN / TRISTAN / CAKES DA KILLA / MOOR MOTHER / LANDER GYSELINCK & MICHAEL J. LOVE / MISS ANGEL / MC YALLAH & DEBMASTER / LORD APEX / ROEDEL / ENDGAME / KRANKk / LUNCH MONEY LIFE / LAIMA / PELADA / afterparty with AliA & BIBI SECK

Homeboy Sandman

“lll beats, tight rhymes, fly samples and boundless charisma on the mic”, schreef AP News over de nieuwe langspeler van New Yorks underground hiphoptalent Homeboy Sandman. Op het funky ‘Dusty’ tackelt hij de dagelijkse beslommeringen en de psychische dichtslibbing van onze maatschappij. En dat in 15 ass-rapping tracks die beter gerapt worden dan je favoriete rapper. Voer voor wie OUT THE FRAME-oudgedienden Quelle Chris en Open Mike Eagle én legendes als Kool Herc en Rakim weet te smaken.

Tristan

Tristan is het alter ego van de 22-jarige vocaliste, songwriter en producer Isolde Van den Bulcke. Op haar twee ep’s - ‘Illusje’ (2018) en ‘Delidomia’ (2019) - laveert ze vlot tussen jazz, breakbeats, electronica en pop. Haar dreigende stem lijmt alles aan elkaar. De Morgen omschreef Tristan als “een snuifje Hiatus Kaiyote, een wolkje Kate Bush, een onsje Bat For Lashes, tussen kraut-, post- en jazzrock.” Haar live shows met full band krijgen steevast lovende recensies - zie gesmaakte doortochten op We Are Open, Gent Jazz en de AB Club. En als kers op de taart verzorgde ze afgelopen jaar drie keer het voorprogramma van Tamino in een uitverkochte AB.

Cakes Da Killa

“A total blast”: zo vatte Pitchfork in drie woorden NYC-rapfenomeen Cakes Da Killa samen. Voeg daar nog maar LGBTQ-boegbeeld en witty as hell aan toe. “Pockets stay on swole, peep the motherfucking cash flow / niggas pay my loans just to finger fuck my asshole”: Cakes neemt geen blad voor de mond. Zijn mix van Detroit techno, nineties r&b en brag-rap trok ook de aandacht van goed volk als Peaches, LSDXOXO en Honey Dijon, met wie hij samenwerkte. Na bejubelde albums als ‘The Eulogy’ (7,5 bij Pitchfork) en ‘Hedonism’ - “breathless hardcore rapping” volgens SPIN - keert Cakes deze zomer met een derde plaat. Check als eerste de nieuwe nummers op OUT THE FRAME - hier alvast eerste single ‘Luv Me Nots’.

Moor Mother

Met haar afrofuturistische techno-gospel veroverde Camae Ayewa aka Moor Mother de planeet - met vorig jaar nog een memorabele passage tijdens VIDEODROOM. Eind 2019 verscheen ‘Analog Fluids of Sonic Black Holes’, met gastbijdrages van rapicoon Reef the Lost Cause en Saul Williams. Op dat album verzoent ze beklemmende raps over postkolonialisme en de zwarte revolutie met negro spirituals, en giet daar een flinke laag noise en donkere hardcore drums over. “Raging protest poetry” (The Guardian), “a brutal and unsparing listen” (The Quietus), “the sound of heads hitting concrete” (Pitchfork). Na een geannuleerde doortocht op OUT THE FRAME 2018 is dit dé herkansing om Moor Mother solo live aan het werk te zien.

Lander Gyselinck & Michael J. Love

Op de vorige editie van OUT THE FRAME werkte topdrummer Lander Gyselinck (STUFF., BeraadGeslagen,...) samen met raptalent Quelle Chris, wat ontaardde in een onvergetelijke show op het podium van de Theaterzaal. Deze keer brengt Gyselinck Michael J. Love mee, een interdisciplinaire tapdanser die performance en black identity topics met elkaar verzoent. Hun dans- en drumset is het resultaat van een korte residentie in Vooruit, en is eenmalig te zien op OUT THE FRAME. Exclusieve show!

Miss Angel

Antwerp youngster Miss Angel startte acapella, en schreef haar eerste songs - met een vette knipoog naar UK grime en old skool hiphop volledig zelf. In 2018 trok ze de studio in met enkele gerenommeerde beatmakers en liet ze drie stomende tracks los op de wereld: ‘Ghetto Supahstar’, ‘Money Making Mami’ en ‘All Of The Shmoke’. Na samenwerkingen met Blu Samu en Martha Da’Ro - respectievelijk in 2018 en 2019 nog op OUT THE FRAME - KRANKk en Zwangere Guy, veroverde Miss Angel afgelopen zomer solo de podia van Rock Werchter, Couleur Café, Dour, Fire Is Gold en Pukkelpop. En nu dat van OUT THE FRAME.

MC Yallah & Debmaster

100% bad as fuck. De Keniaanse rapper MC Yallah heeft net haar debuutalbum ‘Kubali’ uit op Hakuna Kulala, een fijn sublabel van Nyege Nyege dat focust op Oost-Afrikaanse en Congolese underground electronica. Samen met producer Debmaster leverde MC Yallah een explosief plaatje af vol verbaal vuurwerk. Hoogtepunten? De grimy swagger van ‘Sifa Leero (Gangsta Edition)’, het militante ‘TT145’ en de ragga slam genaamd ‘Kubali'. “MC Yallah looks set to follow other East African artists like Otim Alpha, MCZO & Duke and Kampire onto the international stage”, volgens Resident Advisor.

Lord Apex

2019 werd het jaar van de doorbraak voor Lord Apex, held van de Londense underground. Hij releasete ‘Smoke Session Vol. 2’ op Trapdoor Records, en viel op met zijn lijzige, laidback raps en wazige beats. BBC 1Xtra en Boiler Room verklaarden al fan te zijn. Met de nieuwe EP ‘Darskies’, een eerste show als headliner en supports voor hiphopveteraan Yasiin ‘Mos Def’ Bey bevestigen Lord Apex en zijn Elevation Meditation-collectief hun status. Als grote voorbeelden haalt hij schoon volk als Madvillain, Chief Keef, Prodigy, Busta Rhymes en Wu-Tang Clan aan. Mis deze grote-naam-in-wording niet.

Roedel

De Wu-Tang Clan van ‘t Stad! Roedel is een zeskoppig collectief uit Antwerpen dat de uitdrukking “het geheel is meer dan de som der delen” perfect illustreert. Luie Louis - vorig jaar nog op OUT THE FRAME, Mitxelena, Rikky Rozay, Brakka Briesje, tusais en Stef bundelden hun krachten op debuutplaat ‘Hondsdolheid’, een plaat tjokvol nineties beats, raps à la Stikstof en jazzsamples. Ondertussen kaapten ze de Chase Award voor beste urban act weg én zetten ze opvolger ‘247’ in de steigers. “Wij moesten vooral aan DJ Krush en de hoogdagen van het Mo’Wax label denken”, meldde Luminous Dash.

Endgame

Endgame is een Londense producer, dj, mede-oprichter van Bala Club en het brein achter label / online radioshow Precious Metals. Zijn baanbrekende sound is er een uit de duizend: vertraagde en gebroken samples, bijtende melodieën en een spervuur van percussie. Endgame boetseert met grime, dancehall, tarraxo, metal en drill een verwrongen maar onmiskenbaar, uniek geluid. “Ice-cold club swagger” schreef FACT over zijn debuut ep ‘Flesh’, uit op het befaamde Hyperdub-label. In 2020 verschijnt Endgame’s nieuwe LP én richt hij een nieuw label op.

KRANKk

KRANKk kreeg eind vorig jaar tijdens de Red Bull Elektropedia Awards nog een eervolle vermelding als most promising act. Terecht, want deze nieuwste ster aan het Belgische hiphopfirmament blendt UK garage, grime en bass music tot een volstrekt eigenzinnige, vuile versie. KRANKk maakt donkere, agressieve muziek, met speedy raps van guests MC’s als Miss Angel, Blu Samu en David Ngyah. Hun eerste release ‘How We Were’ (2018) deed denken het geluid van Iglooghost en Aphex Twin; opvolger ‘Dark’ - die verschijnt op 13 maart  - graaft nog dieper en heeft internationale allures. Live is KRANKk nooit minder dan extreem opzwepend, dansbaar en virtuoos. Grimeeeeyyyyy!

Lunch Money Life

Een filosofische leesgroep die transformeert in een instrumentale hiphopgroep: qua street cred zijn er betere bio’s te verzinnen. Toch mag je Lunch Money Life een van de spannendste en meest originele hiphopacts out there noemen. De band vermengt experimentele jazz, hiphop, electronica en kraut, en brengt live graag koperblazers en gastrappers mee. Het bastaardkind van J. Dilla en Miles Davis dus. En bands die nummers uitbrengen met als titel ‘Unlimited Ice Cream Palace’ kunnen bij ons nog weinig verkeerd doen.

Laima

Laima Leyton is de vrouwelijke helft van Mixhell, naast manlief Igor Cavalera (Sepultura, Cavalera Conspiracy). Met Mixhell jaagt ze nog vrolijk techno, acid en rock door de blender, maar op haar eerste soloalbum ‘Home’ gaat ze voluit voor vocale experimenten en electronica. De productie was in de goede handen van DEEWEE alias Stephen en David Dewaele alias Soulwax alias 2ManyDJ’s. Weetje: om ‘Home’ ten volle te kunnen degusteren, moet je kant A en B simultaan opleggen. Wij zijn even benieuwd als u hoe Laima die klus live gaat klaren.

Pelada

“Open je ogen, het beest voedt zich met uitbuiting”: de harde underground rave van het Canadese Pelada is sociaal bewogen, urgent en vooral heel straf. Het duo Chris Vargas (vocals) en Tobias Rochman (producer) gebruiken op debuut ‘Movimiento Para Cambio’ - uit op het PAN-label - muziek om hun ideeën over macht, identiteit en milieu te delen met de wereld. Rochmans rauwe mix van rave synths, acid baslijnen en breakbeats vormen de perfecte soundtrack. “It's hard not to feel stirred by Pelada’s passion, power and dedication”, vat FACT mooi samen. Kritische klubmusik!

afterparty w. AliA & Bibi Seck

De afterparty van OUT THE FRAME is in de goede handen van twee Belgische dj-talenten: de Brusselse AliA - né Alyah Rivière - en Bibi Seck uit Antwerpen. AliA draait eclectische dj-sets vol soul en electronica. Lefto en Mr. Scruff hebben niks dan lof voor dit Brussels talent. Met passages op het Worldwide Festival (Leysin, Zwitserland), Claire en ADE (Amsterdam), Listen! Festival en FUSE (Brussel) verovert ze stilaan de Europese clubscene. Tijdens de sets van Bibi Seck druppelt het zweet dan weer van het plafond. Haar energieke stijl laat gegarandeerd de dansvloer ontploffen. Bibi Seck verdiende haar sporen in het Antwerpse hiphop nightlife, met house grooves, eighties funk, garage en underground club music.

“OUT THE FRAME shows the power of spaces where art from across the world can coalesce: where we can build fairytale and fantasia out of strange, challenging sounds.”

The Quietus (2019)


Discover the OUT THE FRAME 2020 line-up

This was OUT THE FRAME 2019

Koop tickets aan voordeligere prijs

Vanaf 3 tickets geniet je van een voordelig tarief. Stel zelf een abonnement samen met minstens 3 events en krijg een korting tot 20%.

Button bestel abonnement

PRAKTISCH

za 21.03 - 18:30 Vooruit Balzaal / Café / Scène Theaterzaal
muziek / hiphop / electronica / pop / nightlife / party
€20 (add) / 18 (vvk)
Groeptickets (5x): €16

Credits

In samenwerking met All Eyes On Hip Hop

Cookies
Kunstencentrum Vooruit maakt gebruik van cookies. Omdat wij jouw privacy willen waarborgen én de gebruiksvriendelijkheid van je bezoek aan onze website willen verbeteren. Wij vinden het belangrijk dat je weet hoe en waarom wij deze gebruiken.
Meer informatie over jouw privacy & cookies