(c) Pieter Dumoulin
10x10

Bosse Provoost

Matisklo
do 28.03
-
vr 29.03
  • do 28.03
    20:00 - 21:00
    DOMZAAL
    Geweest
  • vr 29.03
    20:00 - 21:00
    DOMZAAL
    Geweest

Op zoek naar de limieten van het uitspreekbare en afbeeldbare

 

In Matisklo zoekt Bosse Provoost met vijf andere theatermakers naar de limieten van het uitspreekbare en afbeeldbare aan de hand van gedichten van Paul Celan, kostuums die een mens opslokken en hoopjes bezielde materie.

 

Celan gaat als overlever van de Holocaust moreel en talig tot het uiterste. Zijn poëzie reikt naar wat zich 'voorbij' de taal bevindt: een wereld lang voor of ver voorbij de mensen, een spreken vanuit het eigen dood­-zijn. Ieder woord is als een steen die opgepakt en vanuit meerdere richtingen bekeken kan worden.

 

Benjamin Cools en Joeri Happel doen een worp.

 

Op de scène passeren eveneens enkele ambigue en in zichzelf gekeerde ‘figuren’.
Welke spreidsprongen aan beteke­nis en verbeelding ontstaan er wanneer deze figuren en de gedichten van Celan elkaar ontmoeten?


Getuigt het duister aan de hemel niet van het verre sterrenlicht dat onze wereld onmogelijk kan bereiken? Matisklo is een uitnodiging om naar ‘zwartsterren’ te turen.

 

"Geïntrigeerd, geïrriteerd, gefrustreerd, gegeneerd, geraakt - dat alles en nog veel meer was ik toen ik een uur na aanvang opnieuw op straat stond. Zelden beleefde ik zo'n bevreemdende theateravond, maar ook nooit eerder had ik het gevoel dat poëzie accurater op scène werd gebracht."
Carl De Strycker in Poëziekrant


"Provoost heeft de ogenschijnlijk onbegrijpelijke taal van Celan hoofdzakelijk willen verbeelden. Vandaar die bizarre kostuums, en al die minimale en tergend trage bewegingen op het toneel. Ik begon geheel blanco aan deze voorstelling, zoals ik altijd het liefste doe, en vond het vooral onweerstaanbaar grappig. Woestijndroge humor, die me deed denken aan Beckett en Wim T. Schippers. Provoosts beeldtaal geeft de woorden van Celan, ooit ontrukt aan een onmetelijke dodenakker, een geheel nieuwe betekenis. Tegelijk laat hij ze in hun waarde. (...) "Net nu zelfs de president van de Verenigde Staten racisme en antisemitisme weer salonfähig helpt maken, zet een stel jonge Vlaamse makers de taal van een bijna vergeten Holocaust-dichter in een fris en nieuw toneellicht. Chapeau. Voor de ambitie, en voor de onberispelijke uitvoering."
Joost Ramaer - Theaterkrant



"In deze beelden – en zo zijn er nog – gaat Matisklo open, openbaart zich in de hoofden van de toeschouwers een wereld die groter is dan de beelden zelf, en waarin het onuitsprekelijke tastbaar wordt."
Evelien Coussens - Etcetera

 

Na de voorstelling is er een bundel te koop met gedichten van Paul Celan, met een voorwoord van Ton Naaijkens en een nawoord van Geert en Belpaeme en Bosse Provoost(ook verkrijgbaar in in Poëziecentrum en Paard van Troje).
 

 

EXTRA op do 28.03: aftertalk met Dina. 

 

Dit seizoen organiseren we een aantal nagesprekken met diverse artiesten uit het Vooruitprogramma. Voor de komende nagesprekken werken we samen met Dina & Farbod. Ze zullen elk op hun eigen manier het gesprek in goede banen leiden. Verwacht je aan een frisse, ongedwongen en bondige aftertalk.

 

Meer info over deze aftertalk

 

Steeds gratis & vlak na de voorstelling in de zaal (duur: 20-25 min). 
Een overzicht van alle aftertalks vind je hier

 

Onderdeel van:
10 X 10 18-19

Bosse Provoost legde al een mooi parcours af. Met ‘Herberg’ maakte hij een adembenemend spektakel onder een brug van de E17, en voor ‘Moore Bacon!’ ontving hij de TAZ-KBC Jongtheaterprijs op Theater Aan Zee. Hij richtte ook mee het collectief de polen op, waarmee hij in 2017 ‘The Act of Dying’ creëerde - in première in Vooruit. Nog tot 2021 werkt Provoost onder de vleugels van Toneelhuis en P.U.L.S. , wat hem de kans biedt een voorstelling voor grotere zalen te maken.  

Credits

concept/regie: Bosse Provoost
tekst: Paul Celan
vertaling: Ton Naaijkens
co-regie: Ezra Veldhuis, Geert Belpaeme
dramaturgie: Geert Belpaeme
scenografie & licht: Ezra Veldhuis
geluid: Benjamin Cools
kostuums: Max Pairon
spel: Joeri Happel, Benjamin Cools, Ezra Veldhuis, Geert Belpaeme
productie: Toneelhuis, Kraagsteen
coproductie: Jonge Harten Theaterfestival, Kunstencentrum Vooruit
met de steun van: WP Zimmer, De Brakke Grond
gerealiseerd met de steun van de Tax Shelter maatregel van de Belgische federale overheid, casa Kafka Pictures empowered by Belfius
met met dank aan:  Lien Wildemeersch, Hendrik Van Doorn & Rosie Sommers
beeld (c) Pieter Dumoulin

 

Nederlands gesproken

 

 

Cookies
Kunstencentrum Vooruit maakt gebruik van cookies. Omdat wij jouw privacy willen waarborgen én de gebruiksvriendelijkheid van je bezoek aan onze website willen verbeteren. Wij vinden het belangrijk dat je weet hoe en waarom wij deze gebruiken.
Meer informatie over jouw privacy & cookies