Aftertalk met Dina

BEGINNERS
za 9
februari
Data & tickets

 Dina in gesprek met Piet Arfeuille

Ook dit seizoen organiseren we een aantal nagesprekken met diverse artiesten uit het Vooruitprogramma. Voor de komende nagesprekken werken we samen met Dina & Farbod. Ze zullen elk op hun eigen manier het gesprek in goede banen leiden. Verwacht je aan een frisse, ongedwongen en bondige aftertalk.

 

Steeds gratis & vlak na de voorstelling in de zaal.

 

Aftertalks met Dina 

Het voorbije jaar heeft de romanbewerking een opmerkelijke plaats veroverd op de Vlaamse podia. Ook in Vooruit heeft het repertoirestuk het veld geruimd voor zes theatervoorstellingen die vertrekken vanuit een roman of diens auteur. Een literaire vorm die bestemd is voor het eeuwige leven op papier, krijgt zo een tijdelijk karakter dat aan het einde van de voorstelling ophoudt te bestaan. Het moment dat proza drama wordt, treedt de innerlijke stem naar buiten en gaat deze in dialoog met een aanwezige lezer/toeschouwer. Hoe zet je nu zo een vaste vorm om in een levende materie die gebonden is aan het hier en nu? Gaat de keuze voor een romanbewerking verder dan een persoonlijke artistieke visie van een regisseur en kunnen we deze tendens in een breder maatschappelijk kader plaatsen?

Daarom organiseren Uitgelezen en Vooruit nagesprekken met de artistieke kern van Oorlog en Terpentijn (Needcompany), Beginners (Theater Malpertuis) , Knaus (Alexia Leysen) en Bagaar (Guy Cassiers) onder leiding van dramaturge Dina Dooreman.



Dina Dooreman (1991, Gent) is freelance dramaturge/ theaterwetenschapper en verbonden aan Toneelhuis als assistent spreiding. In haar jeugd was ze actief bij het kind- en jeugdtheater Kopergietery en maakte deel uit van het fel bekroonde Pubers Bestaan Niet, in co-productie met Ontroerend Goed. Na haar studies theaterwetenschappen ging ze in 2015 aan de slag bij de Studio ᴙ van het Maxim Gorki Theater Berlin. Daar werkte ze als regie- en dramaturgieassistent samen met ondermeer Talking Straight, Frutas Afrodisíacas, Modjgan Hashemian en Krzysztof Minkowski. Ze verzorgde verder de dramaturgie van Grensgeval (Guy Cassiers) dat in 2017 in première ging en is sinds seizoen 2017-2018 verbonden aan Toneelhuis. In opdracht van Vooruit en Uitgelezen voert ze dit seizoen een onderzoek uit naar romanbewerkingen op de Vlaamse podia.