(c) Koen Broos

Berlin

True Copy
mer. 03.04
-
ven. 05.04
Dates & billets
  • mer. 03.04
    20:00 - 21:20
    THEATERZAAL
    Évenement passé
  • jeu. 04.04
    20:00 - 21:20
    THEATERZAAL
    Évenement passé
  • ven. 05.04
    20:00 - 21:20
    THEATERZAAL
    Évenement passé

Een briljant vormgegeven leugen

In 2014 stond BERLIN in Vooruit met ‘Perhaps all the dragons’, waarin op 30 schermen 30 mensen hun levensverhaal vertelden. Een van hen was Geert Jan Jansen. Zijn leven bleek zo fascinerend dat BERLIN besloot om er een nieuwe voorstelling aan te wijden.

 

In True Copy laat BERLIN in haar kenmerkende stijl verschillende werelden en realiteiten op het podium samenvloeien. Samen met haar hoofdpersonage legt ze de vinger op enkele pijnpunten binnen de kunstwereld, maar toont ze ook het universele verhaal van één man die zich staande tracht te houden binnen een web van leugens. Of zijn het variaties op de waarheid?

 

'De enige die nooit erkenning krijgt is de vervalser. Tenzij hij ontmaskerd wordt.’ Geert Jan Jansen in Perhaps All The Dragons

 

 

Op 6 mei 1994 vallen de gendarmes binnen op het Franse landgoed van Geert Jan Jansen. Ze stoten er op meer dan 1600 werken van grootmeesters als Picasso, Dalí, Appel, Matisse en Hockney. Opmerkelijk detail: het merendeel ervan blijkt geschilderd door een Nederlander. Geert Jan weet gedurende meer dan twintig jaar de kunstwereld op te lichten. Hij doet dit zo overtuigend dat Picasso en Appel nietsvermoedend echtheidscertificaten uitschrijven bij werk dat hij maakt. ‘Ik ben geen oplichter, ik ben een verlichter,’ zegt hij er zelf over. ‘Ik denk dat ik hen best wat werk uit handen heb genomen.’

 

Vandaag hangen er in musea wereldwijd nog steeds vier werken waarvan niemand vermoedt dat ze eigenlijk van Geert Jan komen. Een spellingsfout in een certificaat dat hij uitschrijft bij een werk “in de stijl van” Chagall doet hem uiteindelijk de das om.

 

‘Ga kijken, want met zijn documentair videotheater weet BERLIN telkens weer de meest onwaarschijnlijke verhalen naar boven te spitten.’
Filip Tielens in De Standaard (Cultuurgids 8 september 2018)

 

Na BERLINs Perhaps All The Dragons…, waarin Geert Jan reeds opduikt als een van de dertig verhalenvertellers, staat hij in True Copy nu centraal. In de schaduw van de grote meesters, schaaft hij doorheen de jaren aan zijn ambacht. Geert Jans werk en leven is een evenwichtsoefening op de slappe koord tussen fictie en realiteit.

 

BERLIN toont in True Copy het interne radarwerk van een complexe man, als handleiding om – onder andere – de hypocrisie binnen de kunstwereld bloot te leggen. Welke waarde heeft de waarheid nog? En is het soms niet verfrissender om mee te kunnen gaan in een briljant vormgegeven leugen?

 

BERLIN won de Vlaamse Cultuurprijs voor Podiumkunsten 2015. De jury loofde het gezelschap voor hun “unieke interdisciplinaire artistieke aanpak”. Cultuurminister Sven Gatz zei: “Als geen ander slaagt Berlin erin het publiek een bijzonder moment te laten beleven. Hun documentaire-aanpak levert een uniek soort theater op.”

 

extra mededeling van Berlin: 

De afgelopen dagen werd duidelijk dat de valse Tête d’Arlequin - die zaterdag in Roemenië werd gevonden - er door BERLIN werd geplaatst. Even werd het wereldnieuws. De actie werd niet opgezet als publiciteitsstunt, noch als grap, zoals in diverse media werd gesuggereerd, maar is één van de verhaallijnen van TRUE COPY.

Het doel van onze actie was om in beeld te brengen hoe de Tête d’Arlequin haar weg zou terugvinden naar de oorspronkelijke Triton Collectie, waaruit het in 2012 werd ontvreemd. We wilden nagaan waar dit proces stokt, bij wie en waarom. Deze NRC-column van Joyce Roodnat duidt hoe de actie past in het werk van BERLIN.

 

 

Crédits

€18 / 16 / 14 / 8
Nederlands gesproken / in Dutch

 

CONCEPT & REGIE: BERLIN [Bart Baele en Yves Degryse]
MET: Geert Jan Jansen
ASSISTENT GEERT JAN JANSEN: Luk Sponselee
CAMERA: BERLIN, Geert De Vleesschauwer, Jessica Ridderhof en Dirk Bosmans
MONTAGE: BERLIN, Geert De Vleesschauwer & Fien Leysen
SCENOGRAFIE: Manu Siebens, Ina Peeters en BERLIN
COMPOSITIE MUZIEK & MIXING: Peter Van Laerhoven
LIVE MIXING: Arnold Bastiaanse of Hans De Prins
PIANO: Govaart Haché
CELLO: Katelijn Van Kerckhoven
TECHNISCHE COÖRDINATIE: Manu Siebens en Geert De Vleesschauwer
TECHNISCHE ASSISTENTIE: Rex Tee
GELUIDSOPNAMES: Bas De Caluwé en Maarten Moesen
LICHTONTWERP: Barbara De Wit
TRAILERS & TEASERS: Fien Leysen en BERLIN
PRODUCTIELEIDING: Celeste Driesen en Jessica Ridderhof
ZAKELIJKE LEIDING: Kurt Lannoye
ADMINISTRATIE: Jane Seynaeve
SPREIDING: Eveline Martens
COMMUNICATIE: Sam Loncke
PRODUCTIE: BERLIN
COPRODUCTIE: deSingel [Antwerpen, BE], le CENTQUATRE [Parijs, FR], Het Zuidelijk Toneel [Tilburg, NL], Brighton Festival [VK], C-TAKT [Limburg, BE], Theaterfestival Boulevard [Den Bosch, NL], PACT Zollverein [Essen, DE]
MET DE STEUN VAN: de Vlaamse Overheid, de Tax Shelter Maatregel van de Belgische Federale Overheid [Podiumfonds]
MET DANK AAN: Saskia Verreycken, Diana Boro, Geert Jan Jansen voor zijn medewerking aan voorbereidingen, repetities en voorstellingreeks 


GASTPERFORMANCE:Sofie Schiettecatte


BERLIN is creative associate bij deSingel [Antwerpen, BE] en artiste associé bij le CENTQUATRE-PARIS [FR]

Cookies
Kunstencentrum Vooruit maakt gebruik van cookies. Omdat wij jouw privacy willen waarborgen én de gebruiksvriendelijkheid van je bezoek aan onze website willen verbeteren. Wij vinden het belangrijk dat je weet hoe en waarom wij deze gebruiken.
Meer informatie over jouw privacy & cookies