sam. 09.02 22:00 - 22:35

Aftertalk met Dina

BEGINNERS
sam. 09.02
22:00 - 22:35
  • sam. 09.02
    22:00 - 22:35
    NTGent Schouwburg

 Dina in gesprek met Piet Arfeuille

Ook dit seizoen organiseren we een aantal nagesprekken met diverse artiesten uit het Vooruitprogramma. Voor de komende nagesprekken werken we samen met Dina, Farbod en andere gasten. Ze zullen elk op hun eigen manier het gesprek in goede banen leiden. Verwacht je aan een frisse, ongedwongen en bondige aftertalk.

Zit je zelf met een vraag, vuur ze dan gerust af. Cultuurplatform Tumult.fm zorgt achteraf steeds voor een podcast en terugblik, die zetten we online op vooruit.be. 

Steeds gratis & vlak na de voorstelling in de zaal.

  

Aftertalks met Dina

Het voorbije jaar heeft de romanbewerking een opmerkelijke plaats veroverd op de Vlaamse podia. Ook in Vooruit heeft het repertoirestuk het veld geruimd voor zes theatervoorstellingen die vertrekken vanuit een roman of diens auteur. Een literaire vorm die bestemd is voor het eeuwige leven op papier, krijgt zo een tijdelijk karakter dat aan het einde van de voorstelling ophoudt te bestaan. Het moment dat proza drama wordt, treedt de innerlijke stem naar buiten en gaat deze in dialoog met een aanwezige lezer/toeschouwer. Hoe zet je nu zo een vaste vorm om in een levende materie die gebonden is aan het hier en nu? Gaat de keuze voor een romanbewerking verder dan een persoonlijke artistieke visie van een regisseur en kunnen we deze tendens in een breder maatschappelijk kader plaatsen?

Daarom organiseren Uitgelezen en Vooruit nagesprekken met de artistieke kern van Oorlog en Terpentijn (Needcompany), Beginners (Theater Malpertuis) , Knaus (Alexia Leysen) en Bagaar (Guy Cassiers) onder leiding van dramaturge Dina Dooreman.

Dina Dooreman (1991, Gent) is freelance dramaturge/ theaterwetenschapper en verbonden aan Toneelhuis als assistent spreiding. In haar jeugd was ze actief bij het kind- en jeugdtheater Kopergietery en maakte deel uit van het fel bekroonde Pubers Bestaan Niet, in co-productie met Ontroerend Goed. Na haar studies theaterwetenschappen ging ze in 2015 aan de slag bij de Studio ᴙ van het Maxim Gorki Theater Berlin. Daar werkte ze als regie- en dramaturgieassistent samen met ondermeer Talking Straight, Frutas Afrodisíacas, Modjgan Hashemian en Krzysztof Minkowski. Ze verzorgde verder de dramaturgie van Grensgeval (Guy Cassiers) dat in 2017 in première ging en is sinds seizoen 2017-2018 verbonden aan Toneelhuis. In opdracht van Vooruit en Uitgelezen voert ze dit seizoen een onderzoek uit naar romanbewerkingen op de Vlaamse podia.


Une partie de:
Aftertalks 18-19

Cookies

Nous utilisons des cookies et des techniques similaires pour analyser l'utilisation du site internet, permettre de montrer du contenu provenant de tiers comme par exemple des vidéos, et pour diverses autres fonctionnalités. Ces cookies sont également placés par des tiers. En cliquant sur “Accepter”, vous donnez votre accord. Si vous n'êtes pas d'accord, vous pouvez spécifier vos préférences via le bouton "Ajuster les paramètres". Plus d'informations…

Des cookies sont nécessaires au bon fonctionnement du site internet. Par exemple, votre choix de langue sera mémorisé lors de la navigation et de la commande.

Les cookies sont également nécessaires pour enrichir votre expérience sur le site. Par exemple, des contenus multimédias délivrés par des tiers tels que les vidéos, sont souvent accompagnés de cookies. Nous conservons également des statistiques pour améliorer continuellement le site internet.

Enfin, les cookies sont utilisés pour collecter des informations complémentaires sur nos activités marketing, telles que les newsletters et actions promotionnelles, aussi efficacement que possible et de façon personnalisée.

Paramètres des cookies