Majolica © Michiel Devijver
© Michiel Devijver

Vooruit restaureert: een nieuwe keuken in de Majolica

Het Voo?uit Café is nog altijd dicht, maar achter de schermen wordt er hard gewerkt. De voorbije maanden is een gloednieuwe, energiezuinige keuken gebouwd in de historische Majolica-zaal van Voo?uit. De verbouwing en installatie van de keuken werd mede mogelijk gemaakt dankzij subsidies vanuit het Europese TERTS-Interreg project.

Na een grondige analyse van de noden voor een nieuwe keuken, met voldoende plaats, kwam het team Infrastructuur van Voo?uit met het voorstel om de Café keuken te installeren in de historische Majolica-zaal, met zijn kleurrijke majolica-tegels, originele welfselplafond en prachtige glas-in-lood binnenramen die uitkijken op het Café en de Wintertuin. Dankzij zijn centrale locatie boven en tegelijk toch middenin de bedrijvigheid van het Café ontstaat een fijne interactie tussen horecabezoeker en keukengebeuren.

“De nieuwe keuken is gebouwd volgens energiezuinige en duurzame normen. Er is gekozen voor een inox keukenopstelling, die in de ruimte is geïntegreerd met respect voor het erfgoed. Een nieuwe rood-oranje kastenwand en zachtgele epoxy gietvloer zetten de gekleurde bloemmotieven op de wandtegels extra in de verf. Dankzij een doordacht lichtplan wordt de Majolica-keuken vanuit het Café mooi uitgelicht,” vertelt Matthias Belpaire, coördinator Infrastructuur Voo?uit.

“Een sterke focus op duurzaamheid zit verweven in het DNA van Voo?uit. Daarom hebben we bij het ontwerp van deze keuken de kans gegrepen om een energiebewuste aanpak zo ver mogelijk door te trekken. Het geheel is opgevat als een vocht- en energiezuinige productielijn van keukentoestellen die maximaal focust op het beperken van warmteverliezen.” - Matthias Belpaire, coördinator Infrastructuur Voo?uit

© Michiel Devijver

“Een uitdaging was het beperken van de kookzone door toestellen te voorzien met een hogere functionaliteit op een beperkte oppervlakte. De logische uitkomst is een veel lager totaalverbruik aan energie. Zo wordt er gewerkt met een droge oven, voorzien van verschillende warmtekamers die door middel van statische lucht elk op een andere temperatuur gehouden kunnen worden. Daarnaast werd een cooking center voorzien met twee kookkuipen waarin voedsel wordt gedetecteerd door middel van sensoren en enkel gericht wordt opgewarmd. Samen met een inductievuur omvat dit onze volledige, compacte kookzone,” licht Matthias Belpaire toe.

Een innovatieve dampkap focust op het beperken van warmteverliezen uit de ruimte door het inblazen van compensatielucht die als warmtegordijn voor de rest van de keuken werkt. Uitblaaslucht wordt optimaal gefilterd door middel van UV-licht.

Bij deze nieuwe keukeninrichting gooit Voo?uit ook de klassieke werkwijze van het regenereren of heropwarmen van klaargemaakte maaltijden radicaal om. Dankzij het gebruik van warmhoudlades en droge bain-maries die energetisch veel interessanter zijn dan de klassieke natte varianten, zetten we nu maximaal in op het warmhouden van voedsel direct na bereiding. Op die manier gaat de opgewekte kookwarmte niet verloren en verbruiken we geen extra energie voor het heropwarmen van voedsel: een win-win situatie!

© Michiel Devijver

Als laatste stap in deze productielijn werd nagedacht over een optimalisatie van het afwasproces. We werken met een afwasmachine die restwarmte recupereert uit afvalwater en stoom. Ook wordt een intelligente sturing van het wasproces toegepast in functie van de lading. Dankzij de geïntegreerde dampkap blijft het klimaat in de keuken optimaal vochtvrij, wat ook weer energetische winsten oplevert: droge lucht is immers makkelijker te verwarmen dan natte lucht.

We staan alvast te popelen om jullie snel opnieuw te verwelkomen met heerlijke, duurzame gerechten uit onze nieuwe Majolica-keuken! Vragen of opmerkingen? Contacteer ons gerust via info@vooruit.be. #vooruitrestaureert

© Michiel Devijver

Met dit totaalconcept hoopt Voo?uit een rol als demonstratieproject te kunnen volbrengen voor andere horeca-inrichtingen. Voor dit project ontvangt Voo?uit subsidies vanuit het Europese TERTS-Interreg project dat focust op energiebesparing in de tertiaire sector door innovatieve energietechnieken te demonstreren.

TERTS is gefinancierd binnen het Interreg V-programma Vlaanderen-Nederland, het grensoverschrijdend samenwerkingsprogramma met financiële steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. Meer info op grensregio.eu. Het project ontvangt ook nog financiering vanuit lokale actoren. Meer info over TERTS op vind je op terts.org.

TERTS partners

Het TERTS-consortium telt 11 partners uit zowel Vlaanderen als Nederland.

TERTS subsidies

Het project wordt gefinancierd door volgende partners: