
Middaglezing
-
Fri 26.10. 201812:15 - 14:00Foyer Theaterzaal
Telkens wanneer internationale organisaties uitpakken met slaagcijfers in het onderwijs, springen de zwakke resultaten van jongeren met een migratieachtergrond in het oog. Ze presteren over het algemeen niet alleen slechter, ze blijven ook opvallend afwezig in het hoger onderwijs, en dan in het bijzonder aan de universiteit. Dit is niet alleen in Vlaanderen zo. Er zijn mettertijd internationaal verschillende theorieën ontwikkeld om deze onderwijsachterstand te verklaren, die al dan niet gesteund worden door empirisch onderzoek. In deze middaglezing worden een aantal verklaringen en theorieën toegelicht en geïllustreerd met Vlaams onderzoek. We gaan ook in op de rol en effecten van sociaal-
etnische segregatie en dito schoolcompositie. Het valt op hoe sterk deze problematiek verweven is met de sociaal-economisch zwakkere positie van gezinnen met een migratieachtergrond.
PRAKTISCH
vr 26.10 - 12:15 Foyer Theaterzaal
gratis, mits reservatie via progressief_links@outlook.com
Credits
ism Sampol, Vermeylenfonds & Masereelfonds