Les Misérables
© Paradiso
Tue 08.10 19:30 - 21:30
Film Fest Gent

Openingsfilm: ‘Les Misérables’ (Ladj Ly)

Tue 08.10
19:30 - 21:30
  • Tue 08.10
    19:30 - 21:30
    THEATERZAAL

Een explosieve en aangrijpende film die de jury van Cannes knock-out sloeg

Vergeet het epische kat-en-muisspel tussen Jean Valjean en zijn aartsvijand Javert. Hoewel Ladj Ly enkele thema’s uit Victor Hugo’s 19e-eeuwse klassieker ‘Les Misérables’ tot een gelijknamig politiedrama versnijdt, schetst de Fransman in zijn debuutfilm toch een ander beeld van Parijs. “Een eeuw later is er nog altijd veel miserie”, zei Ly tijdens Cannes, “en politiegeweld is er schering en inslag.” Zeker in Montfermeil, de banlieue waar ook Hugo’s roman zich gedeeltelijk afspeelt en waar zwarte jongeren nog dagelijks onrechtmatig behandeld worden. Vooral dat laatste wil Ly in zijn sociaalkritisch drama belichten.

Zijn protestfilm volgt drie agenten één dag lang terwijl die jonge boefjes in de Parijse randstad in het gareel moeten houden op het moment dat de euforie van Frankrijks winst op het WK voetbal 2018 weer is gaan liggen. Eén van hen is Diaz, die op zijn eerste dag in het korps meteen tussen de leeuwen wordt geworpen. Of tussen de leeuwenwelpen, want het groentje moet meteen op zoek naar een straatschoffie die uit een rondreizend circus zo’n schattige savannekat heeft gepikt. Die gebeurtenis steekt de lont in het kruitvat. Als iemand enkele beelden van hun hardhandige politiewerk verspreidt, komt de hele buurt immers in opstand.

Hoewel Ly zo met herkenbare echo’s van Spike Lee’s ‘Do The Right Thing’, Antoine Fuqua’s ‘Training Day’ en Mathieu Kassovitz’ ‘La Haine’ – het drama dat Ly inspireerde om cineast te worden – een nieuwe filmcompositie lijkt te maken, klinken door Ly’s broeierige vérité-stijl toch vooral zijn gelijknamige kortfilm van 2017 en zijn eigen herinneringen aan de rellen van 2005 door. Parijs stond toen in lichterlaaie en uitte zijn grieven massaal voor Ly’s deur. Die doorleefdheid voel je volgens IndieWire duidelijk in zijn speelfilmdebuut dankzij een “enorm gevoel van waarachtigheid dat enkel bereikt kan worden door eerstehandservaring.”

Naar de avonturen van Jean Valjean is het in dit brutaal stadsportret dus vruchteloos zoeken. Ook de eindeloze uitweidingen waarvoor Victor Hugo bekendstaat, heeft de debutant hier gelukkig achterwege gelaten. Want al schuilen er in dit drama genoeg personages en subplots om een misdaadserie te vullen, Ly condenseert het allemaal tot een explosieve en aangrijpende film die de jury van Cannes knock-out sloeg.

We use services such as Youtube and Vimeo for videos and other media. To view this, you have to give permission to place cookies. More information…

Cookies are required for the website to function properly. This way your language choice will be remembered while surfing and ordering.

Cookies are also needed to enrich your experience on the website. For example, media from third parties such as videos. We also keep statistics to continuously improve the site.

Finally, cookies are used to process further information about our marketing activities, such as newsletters and advertisements, in the most efficient and personal way.

Cookie settings

Praktisch

di 08.10 - 19:30 Theaterzaal Vooruit
€15
PODIUM / film

FRANCE, 2019, DCP, 102’
CAST | Damien Bonnard, Alexis Manenti, Djibril Zonga, a.o.
L A N G U A G E | Frans / French
S U B T I T L E S | Nederlands / Dutch 

Credits

i.h.k.v. Film Fest Gent

Cookies

We use cookies and similar techniques to analyze the use of the website, to make it possible to display third-party content such as videos, and for various other applications. These cookies are also placed by third parties. By clicking “Yes, I accept”, you agree. If you do not agree, you can specify your preferences via the "Adjust settings" button. More information…

Cookies are required for the website to function properly. This way your language choice will be remembered while surfing and ordering.

Cookies are also needed to enrich your experience on the website. For example, media from third parties such as videos. We also keep statistics to continuously improve the site.

Finally, cookies are used to process further information about our marketing activities, such as newsletters and advertisements, in the most efficient and personal way.

Cookie settings